Buitenschoolse activiteiten en workshops
Grote Broer richt zich op kinderen in de leeftijd van 5 tot ongeveer 12 jaar. Naast de binnenschoolse activiteiten, bieden wij zeker ook buitenschoolse activiteiten en workshops aan. Op deze pagina gaan we verder in op wat deze projecten en activiteiten dan inhouden en hoe deze opgezet zijn. De precieze inhoud is afhankelijk van de leeftijdsgroep en wens wat betreft discipline of leerdoelen. We bieden twee verschillende vormen van buitenschoolse activiteiten aan, namelijk onze workshops op school en ook lessenseries op school:
Activiteiten en workshops
Over het algemeen zijn workshops kortere activiteiten op school waarin de kinderen kennismaken met een kunstdiscipline of kunstvorm. Tijdens de workshops krijgen de kinderen de ruimte om te ontdekken. Waar ligt hun talent? Wat vinden ze leuk? Of juist helemaal niet leuk? Workshops kunnen heel goed ingezet worden om gericht te werken aan één of meerdere leerdoelen of competenties. Zo leent een workshop jongleren zich perfect voor het oefenen van de hand-oog coördinatie en je te concentreren. Een workshop kan ook worden ingezet om kinderen een nieuw fenomeen of een nieuwe techniek te laten uitproberen, zoals tijdens de workshop Virtual Reality. Wij van Grote Broer verzorgen in principe alle materialen en nemen het mee. Zo hoeven jullie enkel te denken aan een workshoplokaal en de leerlingen!
Lessenseries voor school
Een lessenserie bestaat meestal uit 4 tot 10 lessen die als pakket met een duidelijke leerlijn werkt en dus opbouwen tot een eindproduct. De lengte van de lessenserie organiseren we uiteraard naar jullie wensen. Tijdens deze kunstlessen op school krijgen leerlingen alle ruimte om te ontdekken wat het thema of onderwerp inhoudt en hoe zij hier zelf in kunnen groeien. De lessenseries werken allemaal we veelal naar een concreet eindproduct toe, uiteraard gemaakt door de leerlingen zelf. De inhoud kan enorm variëren van kunstdiscipline, en de eindproducten variëren dan ook weer van een optreden op een podium tot een tentoonstelling in school of bijvoorbeeld de bibliotheek.
Afstemmen van leerdoelen
De precieze leerdoelen of eventuele focus van zo’n lessenserie of van een dag met workshops leggen we natuurlijk vast aan de hand van de wensen die jullie als school hebben. Ook hier geldt dat we iedere school als uniek zien en dat serieus nemen. We organiseren buitenschoolse activiteiten graag volledig op maat, maar helpen ook bij de soms lastige keuzes. Tijd en budget spelen veelal een belangrijke rol bij de keuze uit verschillende kunstprojecten en activiteiten, want die zijn vaak beperkend. We helpen de basisscholen graag in de zoektocht naar het passend maken van beperkingen op school. Zo blijft het hopelijk vooral ook leuk om activiteiten buiten school te blijven organiseren, en wordt er echt iets opgebouwd.