Techlab - Het Kinetisch Lab

Altijd al een kijkje willen nemen in de keuken van kinetica? In het Kinetisch Lab komen diverse vormen van beweging aan bod waaronder hydrauliek en automata. De leerlingen gaan op speelse wijze verschillende materialen en technieken uitproberen. Aan het einde van de workshop kennen ze de werking van actie is reactie!

Opbouw Techlab – Het Kinetisch Lab

In het Kinetisch Lab gaan de leerlingen in groepjes hun eigen reactiebaan maken. Ze leren technieken als hydrauliek en automata. Verschillende materialen zijn het uitgangspunt, waarmee ze beweging gaan creëren. Waarmee zet je iets in beweging? Nog belangrijker is waaróm bepaalde onderdelen wel of niet goed kunnen bewegen. De leerlingen gaan op creatieve wijze kennismaken met kinetica en leren om te gaan met een creatief proces. De workshopdocent neemt een basisset aan materialen mee, maar de leerlingen worden juist ook uitgedaagd om te experimenteren met wat er staat in het lokaal! Verrassende inzichten rondom kunst en techniek gegarandeerd!

Leerdoelen

  • Leerlingen leren om materialen te onderzoeken en hiermee mogelijkheden te bedenken.
  • Leerlingen leren meer over de begrippen beweging en kinetisch.
  • Leerlingen kunnen zich een voorstelling maken bij kinetische kunst.
  • Leerlingen leren over de werking van tandwielen, hefbomen en hydrauliek.
  • De leerlingen laten ontdekken en experimenteren, zonder de druk van een concreet eindresultaat. Dit is een procesgerichte workshop.

Workshopkosten

  • Prijs per workshop: € 425,00 per dagdeel of € 540,00 voor beide dagdelen.
  • In het dagdeel in de ochtend kunnen 2 rondes van 90 minuten worden georganiseerd. Het aantal rondes in de middag hangt af van de schooltijden.
  • Wil je drie of meer workshops boeken? Dan maken wij graag een prijsopgave op maat i.v.m. staffelkorting.

Reis- en materiaalkosten

  • Reiskosten bedragen 25 euro, ongeacht waar de school gevestigd is.
  • Materiaalkosten bedragen 50 euro per ronde.

Benodigdheden

Om de experimenten goed tot zijn recht te laten komen, is een inspirerende ruimte zoals een handvaardigheidslokaal, een aula of een fietsenstalling (bij mooi weer) geschikt. Als dit niet haalbaar is, is een klaslokaal ook voldoende. De leerlingen moeten dan de tafel aan de kant kunnen schuiven voor het maken van de reactiebaan. Er moet een digibord met geluid en computer aanwezig zijn voor het tonen van voorbeelden. Verder regelt de school scharen, plakband, lijm en bekertjes water (voor hydrauliek).

    Meer informatie aanvragen